Mokobouw maakt gebruik van cookies.
Mokobouw gebruikt cookies onder andere om de website te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante advertenties te zien krijgt. Je geeft, door gebruik te blijven maken van deze website of door op akkoord te drukken, aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies op de websites van Mokobouw.

X Weigeren.X Akkoord.
Snelladers

Snelladers

  • 50 Kw snelladers

Snelladers

Het aantal snellaadpalen voor elektrische auto’s in Nederland gaat komende jaren fors toenemen. Ook tankstations en wasstraten zullen moeten inspelen op de stijgende vraag naar laadpunten.

Snelle laadpalen voor elektrische auto’s zijn op dit moment bepaald nog geen gemeengoed bij tankstations in Nederland en België. Maar dat gaat snel veranderen. Uit een rapport van het kennis- en innovatiecentrum ElaadNL, dat zich bezighoudt met laadinfrastructuur, blijkt dat het huidige aantal van duizend snellaadpunten tussen nu en 2025 minimaal verdubbelt en mogelijk zelfs verachtvoudigt. Dat biedt grote kansen voor tankstations en carwashes. ElaadNL verwacht dat er in 2025 minimaal 2.400 snellaadpalen in Nederland zullen zijn. In het meest hoge scenario komt het aantal volgens de onderzoekers zelfs uit op 7.900 snellaadpunten.

Mokobouw is natuurlijk al bekend als distributeur van de pompen en installaties van Gilbarco Veeder Root. Afgelopen oktober maakte Gilbarco Veeder Root bekend dat het een partnerschap aangaat met Tritium. Deze Australische producent van snellaadpalen heeft als doel om een Europees netwerk van snellaadpunten te realiseren. Mokobouw gaat de snellaadpalen van Gilbarco in de Benelux distribueren en installeren en dan met name voor de tankstations en wassector.

Snel, sneller, snelst

Laadpalen zijn er in vele soorten en maten. Wat is wijsheid? In welke snellaadpaal moet je als tankstation op dit moment investeren? Er bestaan op dit moment ook al 175 kW- of zelfs 350 kW-laders, maar die zijn een stuk prijziger. Bovendien kunnen lang niet alle elektrische auto’s met deze vermogens laden. Teveel ondernemers denken dat de keuze voor een bijvoorbeeld een 175 kW beter is en daarom nog even wachten maar dat is een misperceptie. De klanten van morgen zijn niet het hoge segment van Jaguars en Tesla S e.d. maar de enorme stroom kleinere betaalbare elektrische voertuigen die markt zullen bestormen, Hyundai’s Konda, Kia’s Leafs etc. Deze voertuigen weten geen raad met deze hoge vermogens en vergeet niet een 50kW lader is toch echt een snellader. “De gemiddelde forens legt per dag een kilometer of 50 af. Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Een snellaadpaal waarmee je met 50 kW laadt, voldoet voor het grootste deel van je klanten. Ze laden thuis en op het werk en willen onderweg vooral bijladen om niet met een lege batterij te stranden. Daarvoor is een laadpaal met dit vermogen zeer geschikt.” “Met 50 kW bied je voor elke klant een oplossing. Bovendien scheelt het aanzienlijk in de kosten. Voor het bedrag van een hele snelle laadpaal heb je drie of vier 50 kW snellaadpalen. Daardoor kun je tegelijkertijd vier klanten bedienen. En tijdens het laden, kunnen deze genieten van een broodje en koffie in je shop.” Dus dan is de keuze eenvoudig help ik 1 of eventueel 3 - 4 klanten tegelijk voor vrijwel dezelfde investering. Let wel menig klant rijdt door en komt niet meer terug als hij die ene hele snelle laadpaal bezet ziet, anders dan wanneer er nog meer plaatsen beschikbaar zijn.

Voor wie? Natuurlijk is dit interessant voor tanksstations bemand met shops en wastraat, dat mag duidelijk zijn. Maar ook voor onbemande stations is het verdienmodel aantrekkelijk en zal de mix van verschillende brandstoffen blijven bestaan en wil je de klanten binden aan jouw bedrijf of maatschappij.

Het verdienmodel is er,  de opbrengsten kunnen varieren en ook de prijzen van elektriciteit fluctueren maar wij adviseren om zich als bedrijf niet geheel blind te staren op alleen het zgn. return on investment (ROI). Kijk ook naar het grotere geheel en of je het als bedrijf wel kunt permitteren om dit niet aan te bieden gezien de snelle ontwikkelingen? Tankstations zullen een steeds belangrijkere rol gaan spreken als strategische hub voor mobiliteits energie. Hieronder een representatief, maar wel indicatief voorbeeld:

De Nissan Leaf 40 KWH

  • Arriveert op uw station met nog 20% lading 8 kW
  • Laadt met 50 kW naar een 80% lading 32 kW
  • Geladen kW 24 kW
  • Opbrengst 24 x € 0,40* € 9,60
  • Kostprijs elektriciteit 24 x € 0,18* € 4,32
  • Winst voor belasting, afschrijving etc. € 5,28

* De inkoopprijzen zijn een gangbaar tarief maar indicatief en afhankelijk van leveranciers en afspraken. Afhankelijk hiervan kunnen de opbrengsten gunstiger uitvallen.

Welke mogelijkheden zijn er en wat is er nodig voor het aanleggen van een snellaadpaal?

Dat is iets wat wij graag met u in een persoonlijk overleg bespreken. Sleutelwoord is hier “Turnkey”.  In overleg met uw huis elektricien of de onze bekijken we wat er mogelijk is met zijn huidige infrastructuur en welke aanpassingen er zouden moeten gebeuren. Daarna realiseren wij voor u alles, aanpassingen, plaatsen en in gebruik stellen inclusief een bestaand betalingsysteem dat de klant door heel Europa kan gebruiken. Snel, effectief en direct te gebruiken. Tevens doen wij u een onderhoud voorstel. Dus vraag een persoonlijk onderhoud voor een aanbieding op maat!